Kundservice

Varmt välkommen till oss på Garnr. Hittar du inte svaret på din fråga här? Tveka inte att kontakta oss, så hjälper vi dig.

 

Beställningsinformation

När du genomfört en beställning skickas en beställningsbekräftelse till den e-postadress du uppgav i kassan. I e-postmeddelandet finns all information kring din beställning, som fakturaadress, leveransadress, produkter, priser och fraktkostnad. Om något är fel i beställningen, bör du kontakta oss omedelbart. Våra snabba leveranser innebär att det ibland bara går minuter innan din order är packad och skickad. 

Bekräftelsen skickas automatiskt och utan undantag - saknar du din bekräftelse så kan det vara så att den har fastnat i din skräppost, kika gärna där.

Du måste vara 18 år eller har målsmans godkännande vid beställning.

 

Betalning

Din betalning sker via vår samarbetspartner Klarna, och vi hänvisar till deras betalningsalternativ. För hjälp i ärenden som rör din betalning, faktura eller dylikt hänvisar vi till Klarnas kundtjänst. Är du inte nöjd med betalsätten som Klarna erbjuder så finns det även möjlighet att Swisha - då tar det dock något längre tid för oss att ta hand om din order och få iväg paketet. Hör av dig till oss, så hjälper vi dig att handla med Swish.

 

Frakt och leverans

Vi har en fast fraktkostnad på 39 kr för alla ordrar upp till 599 kr. Ordrar som kostar över 599 kr är fraktfria och skickas till dig utan kostnad. Det gäller standardfrakt med PostNord Varubrev eller PostNord Utlämningsställe

Beställer du varor vars totala vikt landar under 450 gram och vars totala summa hamnar under 1500 kr kan du välja mellan PostNord Varubrev och PostNord Hemleverans. Varubrev innebär att ditt paket levereras till brevlådan om din lokala brevbärare bedömer att det är möjligt - annars går det till ett utlämninggsställe där du hämtar ut det. Vi kan inte förutse eller påverka hur din brevbärare kommera att resonera - även om mindre paket med exempelvis stickor i de allra flesta fall landar direkt i brevlådan. För garanterad hemleverans, välj alternativet PostNord Hemleverans.

För beställningar över 450 gram och/eller 1500 kronor finns valen PostNord Utlämningsställe och PostNord Hemleverans. Vad innebär då alternativet hemleverans? Jo, du får en avisering via sms eller e-post med en länk till PostNords webbsida där möjliga leveransalternativ presenteras. Du får välja när och hur leveransen skall ske och kan följa paketet hela vägen.

Vår normala leveranstid är 1-3 vardagar. Beställningar som läggs innan klockan 13 på en vardag skickas i regel samma dag, och beställningar som läggs under helgdagar skickas följande vardag. Bor du på en ö eller en annan lite mer avlägsen plats där du vet att leveranstider brukar vara lite längre så kan paketet dröja någon extra dag - vi lovar att skicka så fort det bara går, men är beroende av PostNord när paketet ska levereras. Tveka inte att höra av dig om leveransen dröjer, så hjälper vi dig att reda ut vad som har hänt.

 

Ångerrätt

Hör av dig till oss om du ångrar ditt köp, så löser vi det. Du har en lagstiftad 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara som du beställt, och vi dubblar den tiden (till totalt 30 dagar) för att du ska få extra god tid på dig.

Produkten skall vara i säljbart skick med oskadad förpackning. Du har rätt att öppna förpackningar så pass mycket att du kan undersöka varans funktion och finish, men vi gör ett avdrag för värdeminskningen (vanligen på 20-50% av varans pris) om vi får vi in en retur med ofullständig eller förstörd förpackning som innebär att varan inte längre kan säljas till fullpris.

Ångerrätten gäller ej för vara specialbeställd eller specialtillverkad för dig som kund. Vid nyttjande av ångerrätt står du för returfrakten. Vid nyttjande av ångerrätten återbetalas hela summan.

Returadress

Garnr Sverige AB
Varholmsgatan 2E
41474 Göteborg

(Hör alltid av dig innan du skickar in din retur. Du får då ett ärendenummer av oss, som du skickar med i din retur.)

 

Bytesvillkor

Blev det inte som du hade tänkt dig? Ingen fara. Vid byte av produkt, t.ex vid köp av fel storlek eller färg gäller följande:

Du står själv för returfrakten tillbaka till oss, och lägger en ny beställning på den vara du önskar byta till. Innan du gör en bytesretur ska du alltid kontakta oss och anmäla att returen är på väg - och att det gäller just ett byte. När din retur når oss i godkänt skick så krediterar vi dig för returens värde. Har ditt byte inneburit en ny fraktkostnad för dig så blir du krediterad även för denna - men kreditering av den extra fraktkostnader sker inte automatiskt, du behöver berätta för oss att ditt byte har inneburit dubbelfrakt som ska justeras.

Snårigt? Här får du ett exempel: Anna beställde 3 nystan, och betalade 300 kr för garnet och 39 kr i fraktavgift, totalt 339 kr. Hon valde att skicka tillbaka ett brunt nystan, och beställde istället ett nytt blått nystan på vår sida. Då betalade hon 100 kr för sitt blå nystan och 39 kr i frakt, totalt 139 kr. Hon anmälde detta till oss, och returnerade sedan det bruna nystanet, frankerat med egna frimärken. När det bruna nystanet kom fram till oss så anmälde vi till Klarna att hon skulle ha tillbaka 139 kr - 100 kr för nystanet och 39 kr för att hon fått betala två fraktkostnader. Vi tycker att en fraktavgift kan räcka vid ett byte - Anna hade ju dessutom betalat returfrakten för det bruna nystanet. Det blå nystanet blev perfekt, och Anna stickade en magnifik halsduk. Hon frös aldrig mer. Slutet gott, allting gott!

Produkten skall vara i säljbart skick med oskadad förpackning. Du har rätt att öppna förpackningar så pass mycket att du kan undersöka varans funktion och finish, men vi gör ett avdrag för värdeminskningen om vi får vi in en bytesvara med ofullständig eller förstörd förpackning som innebär att varan inte längre kan säljas till fullpris.

 

Reklamation

Ibland blir det fel, men vi gör vårt bästa för att lösa det så snabbt som det bara går. Meddela oss varför du anser att varan är felaktig. Meddela alltid eventuell reklamation snarast möjligt. Du har enligt lag reklamationsrätt på din vara i 3 år (förutsatt att felet kan åberopas säljaren som ursprungligt inom 6 månader från inköpstillfället). Vi respekterar riktlinjerna från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

 

Ej uthämtade paket

Hämtar du ej ut dina varor så debiterar vi dig vår kostnad för leverans, retur samt handläggning. Kostnaden för detta är för närvarande 200kr.

Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av ditt köp. Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vi nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning.

 

Företag

Självklart kan man som företag handla hos oss. Vanliga kassan är byggd för privatpersoner, men maila bara in er beställning eller era önskemål så löser vi det mesta. Som företagskund står ni själva för fraktkostnaden - vi ordnar en så billig och smidig leverans som möjligt. Bara att kontakta oss på något av sätten här nedan under kontakt.

 

Kontakt

Vill du komma i kontakt med oss? På vår kontaktsidan kan du läsa mer om hur du når oss.

 

Lagerstatus

Varorna på vår sida finns alltid i lager hos oss om inget annat tydligt anges. Vi hanterar inte restnoteringar eftersom de ofta leder till oväntade förseningar och besvikelser, men vi beställer nytt hela tiden och strävar efter ett välfyllt lager så välkommen att hojta om det är något du saknar. Vi meddelar dig gärna när det finns i lager igen.

 

Priser

Priserna i butiken anges i SEK (svenska kronor), alla priser är inklusive moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

 

Leverans utanför Sverige?

Vi har levererat alla möjliga små paket utomlands tidigare men tyvärr har vi svårt att hinna med. Vi är ett litet företag och det tar mycket extra tid att ordna med betalning och utskick eftersom vår vanliga kassa och fraktlösning inte fungerar för utlandet. I dagsläget har vi tyvärr inte möjlighet att lösa utlandsbeställningar. 

 

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna sida samt slutförsäljning av produkter.
Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då exempelvis en viss färgskillnad kan förekomma. Det beror på din bildskärm, vår kameras begränsningar, skiftande färgbad och andra faktorer som vi inte har möjlighet att kontrollera. Vi lägger dock stor vikt vid att alla våra bilder ska ha rätt färgtemperatur och exponering, och kalibrerar vår utrustning med omsorg.

 

Tvist

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

 

Force Majeure

Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.

 

Vår behandling av dina personuppgifter

Vi på Garnr värnar om din personliga integritet. Vi välkomnar den nya förordningen GDPR, och ser till att din personliga information behandlas med säkerhet och största respekt. Här kan du läsa vår integritetspolicy.

 

Cookies

Vi använder cookies (kakor), för att göra vår sida smidig att använda. Cookies kan hjälpa till med det eftersom de kan läsa och skriva till små textfiler som sparas i din webbläsare. På så vis får alltså webbläsaren ett eget minne. Det gör att den kan komma ihåg vad du lagt i varukorgen, att du är inloggad eller att du vill sortera produkterna efter lägsta pris även nästa gång du besöker sidan.

Cookies som hanterar dina personuppgifter använder vi aldrig utan att först fråga dig om lov och få ett tydligt JA från dig. Här kan du läsa mer om vilka cookies vi använder hos oss och hur du kan kontrollera så att det känns okej för dig.